relax

5 dobrých důvodů, proč chodit do sauny

přínosy saunování
Že je saunování zdravé, to tušíme asi všichni. S čím konkrétním a jak moc nám však opravdu může pomoct, na to si posvítíme v dnešním článku.

Pro začátek mi dovolte podělit se o svou zkušenost. Do sauny sice chodím odjakživa, ale naplno jsem jí propadla asi až před 2 roky. Bylo to v době, kdy jsem se necítila fyzicky ani psychicky vůbec dobře. Až tehdy jsem totiž skutečně začala pociťovat její silné (a hlavně okamžité) účinky na své tělo i mysl. Byla mi tehdy skoro pořád zima, měla jsem rozjetou hlavu a v ní nekonečno myšlenek, které jsem neuměla zastavit. A naopak čím dál unavenější a slabší tělo, chabou imunitu a skoro pořád jsem byla nemocná.

Sauna mi postupně pomohla vracet se do rovnováhy.

A to právě tím, že zpomalovala mou mysl a naopak nakopávala moje tělo. Kdo chodí pravidelně do sauny, dá mi asi za pravdu, že pod ledovou sprchou nebo v bazénku se studenou vodou nejde zkrátka dost dobře myslet na nic moc jiného než na to, “jak je to sakra studený”. Takže hlava v tu chvíli vypíná. A moje tělo, to se zase díky teplu postupně uvolňovalo a začala v něm proudit energie i do míst, které byly dlouhodobě zablokované.

S postupem času jsem vydržela pod studenou sprchou déle a dokonce se odvážila i do ochlazovacího bazénku (což pro mě bylo v začátcích naprosto nemyslitelné). Díky tomu jsem zvládla prodlužovat i svůj pobyt v sauně a celý proces se stával čím dál více účinným.

Dneska už nedám v zimě bez sauny ani ránu. A když už mám všeho zkrátka nad hlavu, sauna to jistí. Tehdy před 2 roky jsem nepátrala, jaké konkrétní přínosy sauna na moje tělo má. Cítila jsem se po ní jednoduše líp a to mi stačilo. Dnes už vím, že má i spoustu neocenitelných benefitů, díky kterým můžu dneska žít lepší a šťastnější život. Tak třeba:

proč chodit do sauny

1. Posiluje naše srdce a pomáhá s nespavostí

Sauna donutí vaše srdce pracovat stejně jako průměrně intenzivní cvičení. Kvůli horku se rapidně zvýší teplota těla, rozšíří se cévy a tep se oproti klidovému stavu až zdvojnásobí. Při ochlazení ledovou vodou pak výrazně klesá tep. Srdce se tím protahuje a posiluje jako jakýkoli jiný sval. Saunováním tedy snížíte riziko kardiovaskulárních nemocí a zvýšíte i kvalitu svého spánku. V sauně se totiž unavíte téměř tak, jako byste cvičili. Takže pokud máte problém s usínáním, nočním buzením nebo celkově nekvalitně spíte, šup do sauny!

2. Odplavuje toxiny a škodlivé látky z těla

Odvádění škodlivých látek z těla pomocí potu můžeme nazvat přirozenou detoxifikací organismu. Během saunování se zbavíme opravdu velkého množství škodlivých látek, a to za pomoci velice jednoduchých procesů vlastních našemu tělu. Naše tělo si dokáže poradit relativně snadno s toxiny rozpustnými ve vodě. A to s pomocí metabolismu a vylučování. Zbavit se však lipofilních toxinů (=rozpustných v tucích) už pro něj taková hračka není.  Z tohoto důvodu se většina toxinů rozpustných v tucích (které tvoří většinu toxinů se kterými se setkáváme) ukládá v tukových zásobách našich těl. Na základě vědeckých studií bylo prokázáno, že u 100 % lidské populace dochází v těle k akumulaci PCB, jednoho z nejnebezpečnějších karcinogenů. Jediným přirozeným způsobem boje s těmito látkami je pot. V běžném životě však téměř nikdy nedochází k jeho dostatečné tvorbě, a proto naše tělo v tomto případě potřebuje s jeho tvorobu pomoci, a to právě saunováním.*

3. Zvyšuje imunitu a odolnost

Kdo se saunuje, bývá obecně zdravější a nemoci jakoby se mu vyhýbaly. Přispívá k tomu hlavně lepší produkce bílých krvinek, které jsou za obranyschopnost přímo zodpovědné. Díky saunování se také zkracuje doba, nutná pro regeneraci organismu. Takže pokud už onemocníte, bude to pravděpodobně trvat daleko kratší dobu.

4. Restartuje mozek

Ledová voda mozek doslova vypne a díky tomu proběhne úplný restart našeho systému. A to je přesně to, o čem jsem mluvila v úvodu. Pokud se vám v hlavě honí myšlenky jak mourovaté a je nad vaše síly je zastavit, ledová voda to udělá za vás. Dokonce díky ledové vodě budete krásnější a vaše pokožka rozjasněnější. Nenechte se tedy ničím odradit a překonejte sami sebe. Ledová voda vážně stojí za to. A nemusíte hned skákat do mrazivého bazénku. Ledovou zvládnete ji i jako začátečník. Stačí pod vodou vydržet pár sekund, popřípadě začněte jen s ledovou sprchou na rukou a na nohou. Tohle zvládne opravdu úplně každý.

5. Vyrobí šťastnou mysl

Dobrou náladu spojenou až s lehkou eufórií zná asi každý pravidelný návštěvník sauny. Stres a nadmíra psychické zátěže naše tělo i mysl ničí. Při dlouhodobě nekompenzovaném stresu dochází k únavě, depresím, poruchám spánku a pocitům bezmoci. Pokud tomuto stavu chcete předcházet, navštěvujte saunu alespoň jednou týdně.

Jak se správně saunovat

  • Pro dosažení optimálních výsledků je vhodné zařadit saunování v podvečer, alespoň 2 hodiny po jídle
  • Nechoďte do sauny, pokud máte virózu nebo cítíte, že na vás “něco leze” a počkejte, dokud se to nezlepší.
  • Před saunováním pijte dostatek vody (častěji a v menších dávkách)  ať se dostatečně zhydratujete a nebolí vás pak hlava. Nezapomínejte dostatečně doplňovat tekutiny (nejlépe čistou vodu s citrónem) po každém saunovacím kole a pijte i po příchodu domů. Zase to ovšem nepřehánějte. Více menších doušků je lepší než do sebe “vyklopit” najednou celou sklenici vody, která vámi ve výsledku stejně jen proteče a tělo ji nestačí zachytit.
  • V sauně seďte nebo ležte a podložte se vždy ručníkem či prostěradlem. Když budete ležet, rovnoměrněji se prohřejete. Uvnitř sauny nemluvte, pouze relaxujte.
  • Minimálně stejně dlouhou dobu, jakou trávíte v sauně, byste měli i odpočívat. Vždy si dopřejte minimálně 3-4 saunovací cykly. Po každé sauně se dostatečně zchlaďte. Pod studenou vodou vydržte alespoň několik sekund. Je důležité vždy se zchladit celí, a to včetně hlavy. Pokud jste začátečníci, začněte s ledovou vodou na končetinách (ruce, nohy) a zbytek těla ochlaďte vlažnou vodou.

5 důvodů proč chodit do sauny

Citace z článku : http://www.sauna-centrum.cz/poradna/nazor-lekare/detoxikace-organismu-/

Komentáře k příspěvku

avatar
  Přihlášit k odběru  
Upozornit na