život

4 tipy, jak být v zimě fit

jak nebýt v zimě nemocný

Ani podzim a zima nemusí být obdobím, které strávíme s kapesníkem u nosu a špatnou náladou v zádech. Stačí si jenom věnovat trochu péče. Rad, jak být v zimě fit, je všude spousta. Taková spousta, že často nevíme, s čím vlastně začít. A já vám dneska nabízím další. Jsou to však věci, které se mně samotné osvědčily a díky kterým prožívám podzim a zimu ve fyzické i duševní pohodě.

1. Doplňujte “céčko”

“Céčko” je s příchodem chladnějšího počasí pro zachování zdraví našeho organismu zcela zásadní. A způsobů, jak ho doplnit, je celá řada. Osobně dávám přednost přírodním prostředkům, které zaručí daleko lepší vstřebání vitamínu do organismu než ty uměle vytvořené.

A kolik vitamínu C denně vlastně potřebujeme? Obvyklá denní dávka činí kolem 100 mg. Při začínající viróze, silné únavě nebo nachlazení však navyšte na 500–1000 mg. Nemusíte se bát předávkování. Veškeré přebytky tohoto vitamínu se vyloučí močí.

Osvědčilo se mi zejména tyto 2 přírodní způsoby:

  • šťáva z kysaného zelí-nejlepší je samozřejmě šťáva z toho domácího. Ale pokud doma zelí nemáte, nezoufejte. Šťávu z kysaného zelí koupíte i v obchodě. Vybírejte však pouze nepasterizovanou a nekonzervovanou variantu, která v sobě ukrývá nejvíce vitamínu C. Šťáva ze zelí je také skvělá pro zažívání, jelikož je fermentovaná a doporučuje se i při hubnutí. Zelí je navíc lokální potravinou. Pokud s pitím šťávy ze zelí teprve začínáte, dejte si maximálně 1-2 dcl před jídlem jednou denně.
  • šípky – další lokální potravinou (kterou si navíc můžete natrhat zcela zadarmo), jsou šípky. Pití šípkového čaje je prospěšné po celou zimu. Můj tip je rozemlít usušené šípky na jemný prášek a přesít přes velmi jemné sítko (čímž se zbavíte nežádoucích chloupků, které šípky obsahují). Z vyrobeného prášku pak připravíte čaj za pár minut (nezalívejte ho však zcela horkou vodou). Prášek však můžete přidávat také do kaší, smoothie nebo ho smíchat třeba s džusem. Pokud jste šípky letos nestihli nasbírat, opět nevadí. Sušený prášek z ekologicky pěstovaných šípků najdete i na internetu nebo v prodejnách s bylinkami.

2. Nezapomeňte na slunce

Jak je pro nás důležitý sluneční svit a s ním spojený vitamín D, jsem psala už v tomto článku.

Na podzim a v zimě však vitamín D pomalu, ale jistě klesá. Slunce je málo a tak pomalu vyčerpáváme jeho zásoby z organismu. Nedostatek vitamínu D je pak jeden z hlavních důvodů špatné nálady a depresí. Nemusíme však lítat do dalekých krajin, abychom si jeho nedostatek vykompenzovali. Opět mám pro vás dva tipy, jak si dodat “slunce do duše i do těla”.

  • třezalka tečkovaná – je bylinka plná slunce a pohody. Používá se jako léčivka už od nepaměti. Nabízí pomoc zejména při depresích a stresu, ale i při potížích s trávením. Má příznivý vliv na psychiku, pomáhá se zbavit stresu, úzkostí a nespavosti, funguje tedy jako přírodní antidepresivum. Jelikož třezalka roste převážně na suchých až vyschlých místech vystavených slunci a ze slunce také bere svou sílu, je tato rostlinka natolik prosycena slunečním světlem a teplem, že je dovede „předávat“ i jiným organismům. Takže pro lepší náladu si udělejte každý den šálek čaje z třezalky a máte zaručené “slunce v duši” po celou zimu. Na jeden šálek čaje přelijeme větší lžičku sušené třezalky horkou vodou a 15 minut louhujeme.
  • olej z tresčích jater – slunce v duši už máme, teď to chce ještě slunce v těle. Doplňovat vitamín D bychom měli zhruba od začátku října do dubna, kdy sluneční svit v našich končinách není dostatečně silný na to, aby si naše tělo vitamín D samo vytvořilo. A i v tomto případě dávám přednost přírodě před tabletkami a vitamín D doplňuju přípravky s obsahem tresčích jater. Můžete zvolit čistý olej nebo kapsle a přípravky opět seženete na internetu. Cena je různá, podle množství a kvality oleje. Kritériem by však mělo být to, že je olej lisovaný za studena.

3. Otužujte se

Před všemožnými “breberkami” i špatnou náladou nás chrání především silný imunitní systém. A ten lze vybudovat mimo jiné díky otužování. Pravidelné otužování může vésti i ke snížení vysokého krevního tlaku a rychlejšímu hojení. Lidé, kteří se pravidelně otužují popisují, že je přestali trápit i vleklé chronické potíže. Začít byste však měli pomalu. Především pokud jste se doteď se studenou vodou příliš nekamarádili. Zkuste se například každé ráno střídavě sprchovat teplou a studenou vodou. Přitom ve studené vodě stačí pro začátek vydržet i pár sekund. Pak na sebe následně zase pusťte teplou.

Je to pro vás i tak na začátek příliš? Začněte jen s otužováním končetin a pod studenou sprchu vložte střídavě pouze ruce a nohy. Nebo můžete zkusit tzv. metodu “nohou v kýblu”. Zkrátka si dejte ven (nebo na terasu či verandu) kyblík se studenou vodou a každé ráno po probuzení do něj na chvíli vlezte. Voda by měla dosahovat alespoň do půlky stehen. Pro začátek postačí vydržet i půl minuty. Pokud je i toto příliš, vyzkoušejte nejdříve tzv. Kneippování. Vezměte si ještě jeden kyblík, který napustíte horkou vodou. Stoupněte si nejdříve (asi na 1 minutu) do tohoto kyblíku. Cévy se vám krásně roztáhnou a následně přeskočte do studené. Tam vydržte jak jen to půjde a pak šup zpátky zase do teplé. Dejte si 2-3 cykly a končete vždy studenou, abyste nastartovali přirozenou termoregulaci těla.

4. Zabíjejte bacily průběžně

Posledním bodem jsou jednoduše antibakteriální potraviny. Asi víte, že prevence je snažší než následná léčba. A čím bacily preventivně zabíjet? Opět mám pro vás 2 tipy:

  • protizánětlivé potraviny – vařit s pomocí těchto potravin se v zimě zkrátka vyplatí. Mezi moje hlavní osvědčené “zabijáky” patří především tradiční česnek, cibule, zázvor, med, kurkuma a kokosový olej. Pokud nemáte přes týden na vaření čas, nevadí. Uvařte si alespoň silnější zázvorový čaj (zázvor vždy strouhejte místo krájení, tím se uvolní více účinných látek) nebo smíchejte lžičku kurkumy a rozpuštěného kokosového oleje. Přidejte ještě špetku pepře, který podporuje vstřebávání účinné látky kurkuminu (který je obsažen v kurkumě) a 3x denně si naordinujte tuto směs.
  • oregánový olej – o účincích oregánového oleje jsem se už zmiňovala v tomto článku. Užívání oregánového oleje pomůže vyčistit váš organismus od zánětů, parazitů a je skvělou prevencí i lékem proti všem virovým onemocněním. Oregánový olej seženete i v lékárně. Pro vnitřní použití se vždy míchá s dalším (olivovým) olejem. Oregano (nebo-li dobromysl) působí účinně i na náš nervový systém. Takže zabijete nejen bakterie, ale i špatnou náladu jednou ranou!
Radka Vaňková
0 0 vote
Article Rating
Přihlášit k odběru
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments