zdraví

Co se můžeme naučit od stoletých o zdravém způsobu života

Zdroj: Pinterest

Spousta z nás by se chtěla dožít vysokého věku a zůstat se svými blízkými co nejdéle, zdraví a fit. Existuje však recept na dlouhověkost?

Každý máme do značné míry svůj život ve vlastních rukou a již v mládí rozhodujeme o tom, jak dlouho budeme žít a v jaké kondici budeme, až zestárneme. Spíš než geny, na to má vliv náš způsob života, geny náš život ovlivňují pouze ze čtvrtiny. Zdravým způsobem života si můžeme nadělit spoustu krásných let. S přibývajícími lety pak stoupá důležitost chovat se ke svému tělu a zdraví s respektem. Mladé tělo nám lehce dokáže přešlapy odpustit, později tuto odolnost vůči nezdravým návykům ztrácí.

Na toto téma byla napsána velmi čtivá kniha autora Dana Buettnera, která nese název Modré zóny. Zde autor odpovídá na otázku: Jak vlastně vypadá takový zdravý životní styl, který nás udrží fit až do stáří? Buettner v ní poutavě popisuje, jak postupně navštívil regiony, tzv. modré zóny, ve kterých lidé pomaleji stárnou a kde je podíl stoletých na celkovou populaci značně vyšší než kde jinde na světě. V těchto zónách sledoval životy lidí, kteří dosáhli sta let a zjišťoval, co mají společného. Co se od těchto lidí můžeme naučit shrnuje do devíti lekcí. Velmi dobrou zprávou je, že zdravé způsoby, které zmiňuje se velmi podobají těm, které jsme s vámi i my ve Velkém košíku v různých článcích sdíleli. 

1. lekce: Každý den se hýbejte

Zdroj: Pinterest

Lidé dožívající se sta let byli a jsou v modrých zónách celý život pohybově aktivní. V  žádném případě neprovozují vrcholové sporty, to, co je udržuje v kondici, jsou především procházky a fyzická práce v podobě údržby zahrad, políček či starání se o dobytek a domácí zvířata. Z tohoto způsobu života se stává v našich zemích poslední dobou spíše fantasy. Jsme čím dál tím pohodlnější, naše každodenní životy se stávají díky mnohým technologiím pohodlnými. Už nemusíme chodit pěšky pro nákup a obdělávání polí už taky zdaleka nepatří k náplním našich dnů. Proto je nutné zařadit vědomě pohyb do denní rutiny v jakékoliv formě, abychom se alespoň částečně vyrovnali fyzické aktivitě stařenek.

2. lekce: Jezte pouze tehdy, když máte hlad

O starých lidech, kteří jsou štíhlí, se dá říct, že jsou i zdraví, neboť nízká hmotnost snižuje riziko všech možných nemocí, kterými velká spousta seniorů v našich zeměpisných šířkách trpí. Prakticky se dá říct, že nepotkáme tlustého stoletého člověka. Tito lidé netrpěli nadváhou nikdy v životě a ani nebylo potřeba, aby drželi diety. Ze zvyku jedli celý život zdravě. Nebyla vždy na vině bída dřívější doby, ale fakt, že neexistovala taková spousta průmyslově zpracovaných potravin. Tajemství těchto lidí také spočívá ve velikosti porce. Na jednom nejmenovaném místě modré zóny lidé jedí pouze do 80% sytosti. U nás je obtížné jíst méně, když netrpíme nedostatkem jídla. Máme pro Vás však několik tipů, jak to i přesto realizovat:

  • Jezte z menších talířků
  • Kupujte menší balení
  • Nepřidávejte si porce navíc
  • Jezte pomaleji
  • Během jídla se nenechte rušit televizí, ani ostatními médii

 Tyto triky vám mohou pomoci, přestat se přejídat a jíst zbytečně velké porce. Více o tom, jak mít svůj jídelníček pod kontrolou, jsem Vám psali již v tomto článku.

3. lekce: Preferujte rostlinnou stravu

Zdroj: Pinterest

Lidé dožívající se sta let jedí vždy čerstvé potraviny. Většina z nich nikdy v životě nejedla průmyslově zpracovávané pochutiny a už vůbec nenavštěvovala fastfoodová okénka. Navíc hodně z nich ani nemělo žádný přístup k masu. V některých zkoumaných modrých zónách jsou tito lidé vegetariáni, v jiných případech se na maso nahlíží jako na vzácnost. Na stole se objevuje maximálně dvakrát do měsíce, nebo při vyjímečných příležitostech.

Ve velkém množství se jí jídlo, jako je zelenina, ovoce, ořechy, celozrnné výrobky a luštěniny ochucované převážně bylinkami z vlastních zahrad. Jako zdroj bílkovin je přidáváno tofu. Co se pitného režimu týče, pijí čistou vodu.

4. lekce: Pijte víno

Většina stoletých pije coby lék denně malé množství nějakého alkoholu. Většinou zde mluvíme o červeném víně. Na 1-2 sklenice je nahlíženo jako na zdraví prospěšné.

5. lekce: Hledejte důvody, proč každé ráno vstávat

Zdroj: https://phedros.com/blog/mindfulness-esercizi-mattino/

Podle autora knihy existují v životech nás všech přesně dva roky, kdy je pravděpodobnost úmrtí největší, a sice první rok našeho narození a v roce odchodu do renty. Proč? Protože nám chybí důvod ráno vstát z postele. Ano, přirovnání je lehce přitažené za vlasy, avšak s odchodem do důchodu může náhle přijít obrovská krize, která starší lidi pomyslně odsouvá na kolej nepotřebných. Samozřejmě, že tomu tak není ve všech případech, ale je nesmírně důležité mít pro co žít i na podzim života. Století lidé, o kterých my v tomto článku pojednáváme určitě nechtějí spasit svět, jejich osobní plány a cíle se vždy týkají rodiny, přátel, koníčků, či práce na svých zahrádkách a péče o domácí mazlíčky. I tyto maličkosti jsou dobrým důvodem proto, vstát každé ráno z postele.

6. lekce: Vždy si dělejte čas na klid, relax, meditaci a maličkosti

V dnešním světě každý kouká na to, jak je kdo produktivní, jak plní plány, cíle a jak dlouho mu to vše trvá. Nicnedělání nikdo neocení, což ale může vést ke vzniku stresu, když nejsme tak dobří a výkonní. Tento stres se na nás podepisuje a zaděláváme si tak na různé záněty, které zanáší naše těla.

Století nespěchají, jsou to pohodáři. Dělají si ve svých životech čas na maličkosti, a hlavně na přátele. Ve zkoumaných modrých zónách se vydávají do ulic, aby se setkali s přáteli a popovídali si. Jinde se zase senioři scházejí pravidelně před večeří anebo mají jeden celý den v týdnu bez stresu: žádné plány, pouze čas strávený s blízkými.

Měli bychom naše životy zabrzdit, zpomalit, dělat si více času pro sebe, rodinu a přátele. Velmi populární je v dnešní době meditace a jóga. Nebrat se příliš vážně, nesrovnávat se s ostatními, déle spát a neshromažďovat věci, které nepotřebujeme.

7. lekce: Neztrácejte víru

Drtivá většina velmi starých lidí věří. Věřící lidé žijí déle, neboť jim jejich přesvědčení a tradice dává pocit bezpečí a tím i snižuje hladinu stresu. Důležitým aspektem je, že víra přispívá k vyrovnanosti, jsou díky ní lidé přesvědčeni, že jejich osud řídí něco nadpřirozeného a zbavuje je tíhy, že by měli své životy pouze sami ve svých rukou. Návštěva kostela nebo kapličky může být také dobrou příležitostí k vypnutí, odpočinku od okolního světa a především k zamyšlení.

8. lekce: Buďte s rodinou

Zdroj: Pinterest

Lidé, dožívající se sta let, často žijí se svými rodinami. Propojené bydlení několika generací je v jistých kulturách bráno jako samozřejmost, na rozdíl od toho, jak to funguje u nás. Přitom sdílení jednoho domu s dětmi a vnoučaty má pro seniory spoustu benefitů: cítí se méně ve stresu, více v bezpečí, zaznamenávají méně úrazů, jedí zdravěji a jsou duševně fit. Pro strárnoucí lidi je rodina, děti a partnerství na prvním místě, vše ostatní jde na vedlejší kolej. Proto se tato zásada v určité míře překrývá s pátým bodem: důvod ranního vstávání: být se svou rodinou.

9. lekce: Obklopujte se lidmi se stejným smýšlením

Zdroj: Pinterest

Všechny zdravé návyky se nám lépe praktikují a udržují, když je sdílíme s lidmi, se kterými máme spoustu společného a je nám příjemné s nimi trávit náš čas. 

Století lidé si rádi pomáhají, ve svých komunitách neustále dávají a přijímají. Dokážou dobře poradit, vypomáhat, dávají spoustu lásky a hlídají děti.

V knize je nahlíženo na stoleté jako na velmi milé lidi. Ne všichni takový byli i po celé své životy, ale dodržováním jistých zásad se z nich stali lidé jemní a pokorní.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..