recepty

Polévka z pečené dýně, aneb Dýně: hvězda podzimu

Nastává čas kdy každý z nás potřebuje své tělo ohřát a nasytit kvalitní krémovou polévkou. Řeč je v tomto podzimním období o husté, vydatné, krémové polévce z dýně. My vám dnes poradíme fígl, jak ji připravit, aby se z ní stala opravdu luxusní záležitost.

Dýni je radost nejen jíst, ale také pozorovat její růst. Některé druhy narostou až do obřích rozměrů. Tyto s radostí někteří z nás vydlabávají ke konci října na u nás už zdomácnělý svátek Halloween. S menšími kusy můžeme, s dalšími prvky podzimu, dekorovat např. vchod do domu či jiná zákoutí.

Proč jíst dýni

Pokud nepatříte k jejím milovníkům, pokusíme se vám přiblížit, proč stojí za to přijít této oranžové plodině na chuť.

  • Z hlediska našeho zdraví je to právem přezdívaný poklad, hvězda, či královna podzimu. Obsahuje velké množství makroživin a vlákniny při velmi malém obsahu sacharidů.
  • Díky betakarotenu, který je určitou měrou přeměňován na vitamín A, je naše tělo odolnější proti infekcím. Vitamín A posiluje střevní výstelky kde se vyskytuje téměř veškerá naše imunita.
  • Zmiňovaný vitamín A je velice důležitý i pro náš zrak, reprodukční soustavu a pomáhá udržovat i další orgány jako srdce, ledviny a plíce v dobré kondici. Tento vitamín může svými blahodárnými účinky snižovat riziko vzniku rakoviny plic či prostaty. Existují studie poukazující na fakt, že vitamín A má tyto účinky pouze ve formě konzumace jídla z dýně, ne coby doplněk stravy v tabletce.
  • Vitamíny a antioxidanty v plodech obsažené hrají nemalou roli ve zdraví naší pokožky a vlasů. S dýní tedy můžeme být i krásnější.
  • Dýně obsahuje vlákninu, draslík a vitamín C, které zmírňují hladinu cholesterolu a krevní tlak.
  • Co se cholesterolu týče, dokáží antioxidanty obsažené v dýni chránit špatný cholesterol před oxidací. Oxidace způsobuje jeho usazování na stěny cév a dochází tím ke zvýšení rizika onemocnění srdce.
  • Dýně je nízkokalorická a může nahrazovat přílohy jako jsou brambory nebo rýže. Určitě ji můžete bez obav zařadit do svých hubnoucích plánů. Díky svému vysokému obsahu vlákniny nám pomáhá zkrotit chutě.

Právě taková polévka z dýně, která výborně zasytí a obsahuje spoustu významných benefitů pro naše zdraví je skvělou volbou pro start podzimních měsíců.

Pojďme tedy na to!

Budeme potřebovat:

1 dýně Hokkaido (ca 800-1000 g)

400 ml zeleninového vývaru

100 ml smetany nebo kokosového mléka

4 polévkové lžíce olivového oleje

menší palička česneku

bylinky (nejlépe čerstvé) petrželka, tymián nebo rozmarýn

pepř

sůl

muškátkový oříšek

K dozdobení:

zakysaná smetana nebo tučnější Creme fraiche

dýňová semínka

čerstvé bylinky

případně dýňový olej k zakapání

Postup:

  • Dýni rozkrojíme a vydlabeme z ní pecky
  • Nakrájíme ji na stejně velké kostky a dáme na plech. Hokkaido není třeba jako jedinou odrůdu dýní loupat. Zde vlastně přichází celá věda, kdy získáme z chuti dýně maximum, a to, že ji dáme do trouby spolu s olivovým olejem, česnekem a bylinkami péct.
  • Pečeme ve vyhřáté troubě 40 minut na 190°C
  • Z upečené dýně odstraníme větší kusy bylinek. Česnek ze stroužků vytlačíme a spolu s dýní a teplým zeleninovým vývarem rozmixujeme. Polévku přivedeme k varu. Za krátkou chvíli vypneme a vmícháme smetanu. Osolíme, opepříme a nastrouháme muškátový oříšek.

Upečený česnek dodá celému krému oříškovou nasládlou chuť.

  • V poslední fázi polévku na talíři dozdobíme dle chuti zakysanou smetanou, dýňovými semínky nebo olejem a použitými bylinkami.

 Dobrou (hřejivou) chuť.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..