domov · život

Jak si efektivně zorganizovat domácnost

V dnešní uspěchané době neustále hledáme způsoby, jak si zjednodušit život. Jednou z možností, jak lépe fungovat, je efektivní organizace domácnosti. Pokud se naučíme, že vše má své místo, ušetříme si spoustu času při neustálém pátrání. Počáteční doba, kterou do tohoto projektu vložíme,se nám několikanásobně zúročí a náš život se stane o něco snadnějším. Inspirujte se možnými způsoby organizace domácnosti, neboli jak se říká „uklizená domácnost – uklizená mysl“.

Zdroj: Freepik

K tomu, abyste měli doma uklizeno, není třeba žádných nadpřirozených či speciálních organizačních schopností. Je to prosté, stačí jen začít. Uklizená a zorganizovaná domácnost je vlastně luxus, který může mít opravdu každý. Stačí každý den udělat pár maličkostí a po prvních úspěších s tím nebudete chtít přestat,.

Zkrátka někde začněte

Ze začátku bude stačit, když přesunete rozeseté hračky z obýváku zpět do dětského pokoje. Je to úkon který bude trvat zhruba 10 minut, ale zcela nepochybně Vás to může motivovat k tomu, že když se chce, všechno jde. Nedávejte si hned na startu velké cíle, postupujte po malých krůčcích – to, jak na Vás bude působit uklizený prostor, dá mozku samovolný pokyn k tomu, jít do další úrovně. Nepřemýšlejte nad tím, kolik práce ještě před sebou máte.

TIP: Pro rychlý úklid obýváku si můžete s dětmi zahrát tuto hru: Nastavte si časovač na 10 minut a kdo najde nejvíc věcí, které do tohoto prostoru nepatří – je vítězem. V dalším kole můžete hrát, kdo tyto věci jako první vrátí zpět na své místo – taktéž vyhrává. Děti to bude moc bavit, uvidíte.

Zbavte se všeho, co nepotřebujete

Pokud chcete mít svou domácnost dobře zorganizovanou, dejte pryč vše, co vám překáží a pouze o to zakopáváte. Čím méně věcí vlastníte, tím méně máte toho, o co je třeba se starat. Zcela nepochybně Vás bude stát tento počáteční krok více času, ale určitě je potřeba k tomu, abyste dále nežili chaoticky.

Nejprve dejte na jednu hromadu veškeré oblečení. Jeden kus po druhém nemilosrdně vezměte do rukou a rozhodněte se, zdali Vám dělá ještě radost. Pokud ne, zbavte se jej!

To stejné udělejte s hračkami, kuchyňskými potřebami, knihami atd.

Zdroj: Freepik

Vytvořte si rozpis úkolů

Správné plánování je vždy velká část úspěchu. Nedělejte vše sami, zapojte celou rodinu včetně nejmenších dětí, plán sestavujte s nimi, diskutujte o tom, co si kdo vezme dobrovolně na starosti. O ty méně populární činnosti se dá opět hravým způsobem například losovat. Plán je dobré sestavovat vždy na týden a taktéž je super odškrtávat si, co je již splněno. I to působí na mozek jako pohon a přináší blaho z dokončené práce.

Abyste měli plán neustále na očích, umístěte jej na viditelné místo, kde se nedá tak lehce ignorovat. Psát jej můžete například křídou na menší tabuli, lepicí či magnetickou tabuli nebo na nástěnku, kde se nachází třeba rozvrh hodin dětí ve škole.

Najděte domov pro každou věc

Že by měla mít každá věc své místo je myšlenka stará jako lidstvo samo. Ještě bychom mohli připojit něco jako pořádek dělá přátele a hned nám bude jasné, jak důležité je tohle motto aplikovat a dodržovat. Takže tak, jak oblečení patří do skříně, knihy do regálu, a boty do botníku, měly by mít ve vaší domácnosti pevné místo i všechny ostatní předměty. Obzvláště drobné věci, které neustále hledáte.

Často se stává, že lidé před odchodem z domu hekticky pobíhají sem a tam a hledají klíče, mobil nebo peněženku. Jak jednoduché je umístit vedle věšáku na oblečení košík či ozdobnou nádobu, kde budou mít místo tyto velice důležité věci. Pokud budete dbát na to, abyste je po příchodu domů opět na totéž místo vrátili, nebudete už dále ztrácet čas hledáním ve které kapse to či ono vězí.

Používejte organizéry

Jedna z vůbec nejpraktičtějších věcí, co se pořádku a organizace domácnosti týče, jsou nejrůznější organizéry. Dají se použít úplně všude a na vše. V kuchyni si do nich můžete roztřídit potřeby na vaření a pečení. V koupeně se Vám budou hodit nejen na čisticí a úklidové prostředky, ale především na kosmetiku, make-up či šperky a v dětském pokoji nebo v kanceláři přehledně umístíte psací a výtvarné potřeby. Vše je dokonale uspořádáno a vy tak máte rychlý přístup k tomu, co právě potřebujete bez dlouhého hledání, takže pro efektivně fungující domácnost jsou organizéry ideální. Při hledání ideálních řešení pro uspořádání vašich domácích potřeb nezapomínejte také na důležitost efektivního uskladnění specifických kancelářských potřeb, jako jsou například barvy do tiskárny. Ty se sejde mít na místě, kde je v případě potřeby zvládnete rychle najít, aniž byste přehazovali celý byt.

Tento bambusový organizér můžete pořídit na e-shopu Velkého košíku

Pokud máte děti, které rády kreslí a tvoří vše možné i nemožné, určitě ocení tento organizér s šuplíčky, kam si mohou umístit a mít tak po ruce kompletní výbavu. Organizér si také takto mohou přenášet, kam se jim zlíbí a vytvářet tak svá mistrovská díla kdekoliv.

Řiďte se zásadami

Bojíte se nečekaných návštěv? Záleží Vám na tom, jak se u Vás budou cítit a co si o Vás řeknou? Když dodržíte těchto pár zásad, tak Vás už nikdy nemusí trápit, když u Vás nečekaně zazvoní zvonek. První dojem je nejen pro neočekávanou potencionální návštěvu důležitý. Je to důležité hlavně i pro Vás, protože Vy tento prostor obýváte. Když se po návratu z práce ocitnete v perfektně zorganizované a uklizené domácnosti, bude Vaše nálada hned lepší. Tento dojem však nezískáte tím, že bude vše sterilně čisté. Ani proto, že bude vše „tip ťop“ na svém místě, ale stačí dodržet správné pořadí:

Vstupní prostor je zorganizován, nikde se neválí vyzuté boty, pohozená bunda nebo odpadky na přesunutí do popelnic.

Tento prostor je udržován v čistotě, je tedy minimálně pravidelně vysáván.

Kuchyňská linka je vždy uklizená, nepovaluje se na ní neumyté nádobí ani ledabyle položené ingredience, které lze umístit do organizéru.

Postele jsou ustlané.

Nic se neválí zemi.

Zdroj: Freepik

To jsou základní principy k zajištění pohody pro Vás i Vaši návštěvu. Nic víc není třeba a hlavně tyto činnosti nezaberou skoro žádný čas. Časově náročné jsou detaily, kterými jsou kupříkladu:

Vytírání podlahy

Utírání prachu

Sterilní vyčištění lednice

Srovnávání věcí ve skříni

Nepochopte to však špatně, tyto úkony je taktéž potřeba dělat, ale nezačínáme s nimi, pokud nemáme ustanovený elementární pořádek. Neboť detailní úklid vám oproti tomu základnímu zabere 80 % času. Oněch 20 % však stačí k vytvoření wow efektu, co se úklidu týče.

Pravidlo 10 minut

Stanovte si každý den deset minut na to, aby se celá reorganizace Vašeho sídla dala do pohybu, budete se divit, jak rychle se dá třeba zvládnout dlouho odkládaná výměna žárovky. Asi si budete klást otázku, proč jste to už dávno neudělali. Tyto malé pokroky Vás ovšem zcela nepochybně nakopnou k dalším výkonům.

A dobrá zpráva: dá se to zvládnout i s malými dětmi, stačí jen začít 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..