zdraví

7 tipů jak snížit spotřebu cukru 

O tom, jak je bílý cukr a jeho náhražky nezdravý, už bylo napsáno opravdu mnoho. Hodně lidí si ale stále neuvědomuje, jak moc našemu tělu jeho dlouhodobé užívání škodí a pak hledají příčiny svých chronických onemocnění v čekárnách svých praktických lékařů. Češi spotřebují téměř dvojnásobek doporučené denní dávky cukru na osobu, to už je k zamyšlení, nemyslíte? Pokud i vy rádi mlsáte, nebo si nejste jisti, kde všude je cukr nenápadně ukrytý, přinášíme Vám tento týden přehled nezdravých návyků s tipy, jak je odbourat.  

1. Pijte vodu 

Nejjednodušší způsob, jak přestat pít slazené nápoje, je celkem snadná: přestaňte je kupovat! Jedná se o změnu, která s sebou přináší nejlepší výsledky a není těžké ji praktikovat. Zdravější variantou kohoutkové vody je pít ji filtrovanou, převařenou nebo odstátou, aby vyprchal chlor a zničily se ostatní nežádoucí látky. A ano, opravdu se dá na její chuť zvyknout, když budete sami chtít.  

Pokud si čas od času chcete dopřát džus, tak určitě ne ten kupovaný, ale vymačkaný z čerstvého ovoce, neboť z hlediska cukru na tom džus oproti limonádám není o moc lépe.  

2. Neslaďte si kávu ani čaj 

I zde máme šanci ušetřit nemalé množství cukru za den, takový správný kafař zvládne určitě minimálně tři šálky kávy a milovníci čaje ještě o něco více. Několik šálků je považováno za zdraví prospěšné, pokud do nich však nepřidáme cukr. Když se je naučíte vychutnávat bez cukru, získáte tím požitek s nula kaloriemi. Po čase nebudete moct uvěřit, že jste někdy oslazený šálek kávy nebo čaje byli schopni pozřít. 

3. Zkoncujte se sladkostmi!  

Tenhle bod se zřejmě dal od začátku očekávat, bez toho to nikdy nešlo, nejde a nepůjde. Pokud se nebudete moci chuti na sladké ubránit, mějte po ruce mezi hlavními jídly vždy jako zdravou svačinku ovoce, ovocný cukr se do nezdravé spotřeby rafinovaného cukru a sladidel nepočítá. Až budete v obchodě sahat po průmyslově zpracovaných sladkostech vzpomeňte si, že ovoce je mnohem zdravější a tělu prospěšné. Pokud doma ještě nějaké laskominy máte, dejte je co nejdál, darujte, či rovnou vyhoďte a už určitě znovu nekupujte.  

4. Dopředu odmítejte sladké dárky 

Už víme, že sladkosti do nákupního košíku vkládat nebudeme, ale i když si je neobstaráme sami, je zde stále pravděpodobnost, že nějaké dostaneme jako malý dárek k narozeninám, Vánocům, nebo jako pozornost od přátel. Požádejte tedy rodinu a známé, aby Vás přestali zásobovat cukry, a zkuste jim vysvětlit, že tudy Vaše cesta nevede. Když se k Vám navíc přidá alespoň jeden, bude to bezva úspěch.  

5. Vyhýbejte se sladkým snídaním 

Protože hladina cukru v krvi po sladké snídani prudce klesá, zajistíte si tím akorát dvě věci: budete mít brzy hlad a po celý den vás bude honit mlsná. Vyhýbejte se sladkým čokoládovým pomazánkám, marmeládám či medu. Totéž platí i o sladkých zapečených müsli, tzv. granole a kukuřičných lupíncích. Jezte raději vydatně, než sladce. Pokud i přes to zůstáváte milovníky sladkých snídaní, doporučujeme si smíchat vlastní müsli z celozrnných ovesných vloček, ořechů, případně domácího nasušeného ovoce bez éček, nebo ovoce lyofilizovaného čili sušeného mrazem. Prokážete tím svému tělu velkou službu a i zde na startu dne můžete ušetřit nemalé množství přijatého cukru.  

6. Dejte si pozor na polotovary a náhražky cukru

Drtivá většina produktů, které nás lákají na sexy nápisy „bez cukru“, se tak z velké části pouze a jen tváří. Existuje nespočet názvů, které všechny znamenají tu samou věc: CUKR! Nejdůležitější je potřeba kupovat základní a skutečné potraviny, zkrátka ne ty, které byly průmyslově zpracovány. Reakce těla při požití náhražky je stejná jako u cukru, jeho hladina v krvi stoupá, uvolní inzulín, ale dál se nic neděje. To opět zvyšuje chuť na další cukr. Bludný kruh, co?   

To stejné platí u polotovarů. Cukr se totiž vyskytuje i ve výrobcích, kde byste ho na první pohled nečekali. Může se zde jednat o různé polévky v pytlíku, v konzervách, ale i těsto na pizzu či salám může obsahovat cukr.  

7. Připravujte si dorty a dezerty sami  

Čas od času je kousek dortu zcela v pořádku. Jsou-li to hříchy, pak občas hřeší každý z nás. Zde ale opět platí, když už si nějaký ten sladký kousek chceme dopřát, nemělo by se jednat o kupované dezerty, zákusky a mražené dorty z regálu supermarketů. Ani v těch cukrárenských nenajdeme nic výživného. Určitě se opět vyplatí sáhnout po kvalitních surovinách a upéct si něco domácího a klidně opět ubrat na cukru, dezert bude i tak stále sladký. 

Vyzkoušejte napříklady zdravý jablečný dezert, který si můžete připravit podle tohoto receptu! (https://blog.velkykosik.cz/jablka-chutny-elixir-mladi/)

Doporučujeme, aby cíl nebyl chápán pouze jako vzdání se cukru, ale v pojetí snížení chuti na něco sladkého dlouhodobě. Ze dne na den se zázraky dějí zřídkakdy, kdo se ale touto cestou vědomě vydá, dobrovolně se už nikdy zpět nevrací.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..